onsdag, maj 28, 2008

Bra svensk dödsmetall

På lørdag er det blevet tid til endnu en koncert for mig. Det betyder at 2008 bliver et rekord-år for mig hvad angår koncerter. Jeg kan i hvert fald ikke huske at jeg har været til flere koncerter i løbet af samme år. Rekorden bliver cementeret i August når jeg skal se Volbeat i Odense igen. Muligvis gemmer der sig senere på efteråret også en koncert med tosserne fra Illdisposed, men nu må vi se.

På lørdag gælder det de svenske dødsmetal-stjerner fra Entombed. De har eksisteret i godt 20 år og må siges at være legender blandt dødsmetal bands. Med årene er de blevet lidt blødere i det og deres stil gik mod slutningen af 90'erne over mod noget der kunne betegnes som dødsrock (eller death'n'roll om man vil) snarere end dødsmetal. I hvert fald var de i denne periode meget inspireret af klassisk rock'n'roll og blues. Det har nok jaget en del af deres tidlige fans væk, men det var pga. dette stilskifte at jeg selv fik ørerne op for dem.

Selvom Entombed er gamle i faget, så slår danske Artillery dem dog. De startede helt tilbage i 1982 og er stadig igang. Dog holdt de en pause i årene mellem 1991 og 1998. På trods af deres danske rødder ved jeg ikke så meget om dem. Jeg har dog i anledning af koncerten fået hørt lidt af deres bagkatalog og glæder mig meget til at se dem live - også selvom de ikke er hovednavnet. Det sidste band der er med til koncerten hedder Unbelief. Jeg må indrømme at mit kendskab til dem er lig nul, så det bliver spændende at høre hvad de er for nogen.

Entombed (MySpace)
Artillery (MySpace)

Ingen kommentarer: