torsdag, juni 05, 2008

Dræber-gople, my ass

Er jeg den eneste der er træt af dyr der bliver betegnet som dræbere uden at de er det? Jeg kom til at tænke på det efter at have læst en artikel på BT's webside med overskriften Dræber-gople hærger i danske farvande. Når man sådan umiddelbart læser overskriften tænker man "uha-da, så må man hellere passe på". Men læser man nærmere i artiklen ser man at: Goplen er, trods sit navn, ikke farlig for mennesker. HALLO! Så er det altså ikke en dræber-gople. Bare fordi den er lidt farligere end alle mulige andre gopler gør den ikke til en dræber. Begrebet er så udvandet efterhånden. Vi har også dræbersnegle. Ja uha, de kan gøre skade på vores salat. Sikke en dræber. Hvad bliver det næste? Dræber-egern??

Min bøn til medierne, eller hvem der nu giver dyrene disse latterlige betegnelser, er at de må holde op med at bruge betegnelsen "dræber" om alle mulige tilfældelige dyr. Kun hvis dyret er i stand til at slå et fuldvoksent menneske ihjel er der tale om en dræber. FAKTUM!

6 kommentarer:

Anne Mette sagde ...

Jeg tror overskriften til den artikel jeg er ved at skrive til min opgave, skal have overskriften "Dræber-kunstner hærger på den Aalborgensiske kunstscene2

Anonym sagde ...

Jeg deler ikke helt din harme! Jeg tænker vi må være stolte af de dræberdyr vi har... når vi nu ikke kan prale af hajer, løver og næsehorn. Og dyr behøver da ikke dræbe mennesker, for at være dræbere...!
Men okay... det kan dog godt tendere til en smule overdrivelse. Monster-mariehøns lyder dog ikke rigtig bedre end dræber-mariehøns!

Bo Foght sagde ...

Nej, det er egentlig rigtig nok at dyr ikke behøver at kunne dræbe mennesker for at være dræbere. Men lige i dræbersneglens tilfælde er der da intet dræber over den :D Jo, planter og lignende. Men det tæller altså ikke.

Jeg synes bare at når betegnelsen "dræber" bliver brugt på dyr, så forventer man at de i det mindste er lidt farlige for mennesker. Det gør jeg i hvert fald.

Jeg synes istedet vi skal være stolte af de rigtige rovdyr vi finder ude i den danske natur. Ræven, grævlingen, måren osv. Desværre har vi ikke jærve i Danmark. Det ville ellers være fantastisk.

Thomas Gredsted sagde ...

Det er da godt du kommer af med din gade her på din blog BO! Ellers kunne det være, at vi en dag kunne se en overskrift, der hed dræber-Boen går amok!!

Så er spørgsmålet bare om du er farlig for mennesker? :)

Thomas Gredsted sagde ...

Der skulle selvfølgelig ståe galde og ikke gade.

Bo Foght sagde ...

Godt nok er indlægget tagget som "galde" men så er det heller ikke værre :-)

Og med den lemfældige brug af ordet dræber, kunne jeg da godt blive kaldt dræber-bo. Jeg tror da mindst jeg er lige så farlig som dræber-gopler og dræber-snegle :-)