søndag, maj 11, 2008

Ah, summer, what power you have to make us suffer and like it.

Russell Baker er manden bag ovenstående citat som jeg synes er meget passende for tiden. Jeg har tidligere været en af de personer der ikke er specielt vild med sommeren. Jeg har ikke som sådan hadet sommeren, men efteråret kunne i hvert fald ikke kommet hurtigt nok for mit vedkommende, når kalenderen viste juni, juli og august. Men når man tænker over at alternativet er regn, slud, kulde og andre ubehageligheder, så er svedeturene og de brankede skuldre pludselig ikke så slemme alligevel.

Selvom jeg har nydt det gode Pinse-vejr (ja også udendørs :-)), så har der alligevel været tid til et lille fremskridt i mit projekt om at se klassiske film. Men først er det måske på sin plads at forklare konceptet. Det er egentlig såre simpelt: Se en masse film der er blevet lavet før jeg blev født (1980). Det skal helst være film der bliver betegnede som klassikere og gerne nogle der er at finde i bogen 1001 film du skal se før du dør.

Nu har jeg også fået set The Dirty Dozen (1967) som desværre ikke er at finde i bogen, men den er nu ganske god alligevel. Hvis man kan lide 2. Verdenskrigs film af den gamle skole, så er denne film bestemt værd at se. Lee Marvin, Charles Bronson, Telly Savalas og NFL-legenden Jim Brown er blandt navnene der optræder i filmen. Den handler om tolv soldater der er faldet i unåde i hæren og står til lange fængselsstraffe eller dødsstraf. De får en udvej da den amerikanske hær vil sende dem på en svær (umulig) mission bag fjendens linjer. De næste film på programmet er For a Few Dollars More (1965) og Rio Bravo (1959).

2 kommentarer:

Thomas Gredsted sagde ...

Det lydder som et spændende projekt, du har der. Hvis du kan lide gamle krigsfilm, så vil jeg da anbefale dig at se Sands of Iwo Jima (1949) med John Wayne, westernhelten over alle helte, i en af hovedrollerne. Jeg ved ikke om den er i 1001 film der skal ses, da den er meget USA-patriotisk.

Bo Foght sagde ...

Det fede ved 1001 film er at det ikke er en liste udelukkende med "fin-kulturelle" film. Man finder også mange mainstream film og hollywood blockbusters imellem. Sands of Iwo Jima er dog ikke med. Men jeg har ikke set den før, så den er noteret. Tak for tippet.