tirsdag, maj 06, 2008

Projekt: Se en masse film

Jeg har længe gået og brygget med tanken om at få set en masse klassiske film. Efter jeg fik bogen 1001 film du skal se før du dør i julegave har jeg tænkt på at få udfyldt nogle af de huller jeg mangler. Jeg får nok aldrig set alle de 1001 film, men der er en del film som man bare SKAL se og som jeg aldrig har fået set.

En af de 1001 film jeg langt om længe HAR fået set er 12 Angry Men (1957). Filmen handler om en retssag hvori en ung mand er beskyldt for et mord på sin far. Sagen er klokkeklar og det virker som en formsag at få dømt ham skyldig. I den efterfølgende votering fra juryen er der dog en enkelt mand der vælger at tro på drengens uskyld, selvom han står alene mod 11 andre. Resten af filmens handling udspiller sig omkring de opildnede diskussioner der opstår i det steghede lokale hvor juryen opholder sig i.

Det er imponerende hvor meget instruktøren har fået ud af denne film med så enkle virkemidler. Størstedelen af filmen foregår kun i dette lille lokale og handlingen består kun af de samtaler der foregår mellem jurymedlemmerne. Det betyder dog at man får en god indsigt i de enkelte personligheder. Jeg vil ikke sige så meget mere om filmen andet end at jeg vil give den mine varmeste anbefalinger.

2 kommentarer:

fuzzywinkles sagde ...

JEG SÅ DEN FØR DIG! og det er faktum! 1-0 til Kasper. Hurra!

Thomas Gredsted sagde ...

Jeg har også set den for lang tid siden. Rigtig god film og meget intens, der samtidig siger noget om, hvordan fattige afroamerikanere blev og bliver behandlet i det amerikanske retssystem..