fredag, oktober 14, 2005

Meh...ness

Wee hjemme fra skole, så nu er det efterårsferie. Ikke fordi jeg ligefrem laver alverden til hverdag, men ferie er nu engang ferie.

Igår zappede jeg tilfældigt forbi et debatprogram på DR2 OG JEG ZAPPEDE IKKE VIDERE (Omg jeg er ved at blive gammel). Programmet hedder "Smagsdommerne" og handler om tre personer som skal agere Smagsdommere (sjovt nok) overfor forskellige emner. I gårsdagens program var det bl.a. Jokerens nye CD der stod for skud. Panelet bestod af Anette Dina Sørensen (Kønsforsker og litteraturanmelder *ryster*), Sørine Godtfredsen (Teolog, debattør og sportsjournalist - eller hvad man nu skal kalde hende, jeg bryder mig normalt ikke om hende) og en mand ved navn Jørgen Koldbæk.

Fælles for de tre var at de bestemt ikke brød sig om musikken, hvilket er fair nok eftersom jeg heller ikke er specielt vild med Jokeren. Men mens Sørine Godtfredsen og Jørgen Koldbæk var enige om at Jokeren havde bevæget sig videre fra sit drengerøvsunivers og efterhånden var blevet mere voksen i sine tekster, hold Anette Dina Sørensen stædigt fast ved hendes afsky overfor Jokerens "kvindefjendske" tekster. Ganske vist har jeg ikke hørt albummet (og kommer nok heller ikke til det) men ud fra de uddrag der blev læst op fra albummet og fra hvad den samlede danske anmelderskare har sagt, så har Jokeren efter sigende fået lidt mere "voksne" tekster og er gået lidt væk fra bling-bling gangster-rap teksterne. Men rødstrømpen her har åbenbart allerede dannet sig sin mening allerede inden hun har hørt det. Jeg synes bare at når man deltager i sådanne programmer, må det mindste man kunne forlang være at man gik ind til det med lidt åbent sind. Min teori er dog at hun sikkert HAR været enig med de to andre i studiet, men bare ville fyre noget af hendes feministiske propaganda af og har holdt fast ved enkelte bidder fra hans album der sikkert kan tolkes som at være kvindefjendske.

Mens de to kvinder havde en bitchfight over det, holdt manden sig lidt i baggrunden (fornuftig type). Men han sagde bagefter noget meget sjovt eftersom han sammenlignede Jokeren med en kendt dansk musiker der spillede i et rock-band i 70'erne. Han havde skabt stor vrede i Danmark da han omtalte sin kæreste som "Kranen" - idag er han en af de mest folkekære sangere i Danmark; Nemlig Kim Larsen. Gad vide om Jokeren også bliver det om 20-30 år?

Nå.. nok ranting for idag. Afsnittet af Smagsdommerne bliver sikkert lagt op på deres hjemmeside en af dagene, så kan i selv dømme. Jeg glæder mig også til i aften hvor der kommer en ny sæson af Simpsons på TV3 kl. 20.00. Det ved man da hvad er.

2 kommentarer:

Anne Mette sagde ...

Kvinder.. tsk tsk

Bo Foght sagde ...

You said it